
انواع خدمات پس از فروش محصولات و خدمات را بشناسيم!
انواع خدمات پس از فروش شامل تمام سرويسهايي است كه پس از فروش يك محصول از طرف فروشنده در اختيار خريدار قرار ميگيرد. به عنوان مثال، پس از فروش يك دوچرخه، خدمات پس از فروش ممكن است شامل سرويس رايگان دوچرخه براي چند هفته باشد.
انواع خدمات پس از فروش بخش مهمي از اصول رقابتي بدون قيمت و اصول مشتري مداري هستند. خدمات پس از فروش ميتوانند راهي براي تشويق مردم براي خريد محصول و افزايش فروش باشند.
از طرفي، وجود خدمات پس از فروش و رعايت اصول مشتري مداري توسط يك مجموعه ميتواند توجيهي براي بالاتر بودن قيمت محصول توليد شده باشد.
ارائه انواع خدمات پس از فروش همچنين بر شهرت بلند مدت شركت تأثير ميگذارد و ميتواند بر فروش آتي نيز موثر باشد.
انواع خدمات پس از فروش
همانطور كه پيشتر اشاره شد، پشتيباني پس از فروش يا خدمات پس از فروش شامل خدماتي است كه پس از فروش كالا يا خدمات ارائه ميشود. بيشتر خدمات پس از فروش شامل ضمانت، ارتقا يا تعمير خدمات ميباشند.
بسياري از انواع خدمات پس از فروش شامل ارتباط مداوم با سازنده اصلي تجهيزات در طول عمر محصول يا سرويس است، در حالي كه ضمانت هاي ديگر داراي محدوديت زماني هستند.
پشتيباني پس از فروش شامل مجموعه گسترده اي از خدمات است كه به مصرف كنندگان خدمات ارائه ميدهد. اين مورد به منظور رعايت اصول مشتري مداري و كمك به مشتري در استفاده درست از محصول صورت ميگيرد كه ميتواند سبب ايجاد وفاداري مشتري و افزايش رضايت مشتري شود.
استفاده از يك پنل اس ام اس در پروسهي گارانتي امري واجب است. يك پنل پيامك علاوه بر برقراري ارتباط موثر با مشتريان ميتواند براي اطلاع رساني هاي مربوط به پس از فروش نيز استفاده شود.
براي مثال، با استفاده از ماژول كدخوان موجود در سامانه پيامك، مشتريان ميتوانند با ارسال كد دستگاه خود، از مدت گارانتي و شرايط آن آگاه شوند.
انواع خدمات پس از فروش ممكن است شامل موارد زير باشد:
آموزش
آموزش صحيح استفاده از يك كالا، محصول و خدمات فروخته شده نخستين قدم در مقولهي خدمات پس از فروش براي تمامي كسب و كارهاست. اين آموزش ميتواند به صورت آنلاين، تلفني يا حضوري انجام شود.
پشتيباني فني
پشتيباني فني، نوعي كمك براي استفادهي صحيح از محصولات مرتبط با تكنولوژي مانند نرم افزار و اپليكيشن ها و رفع اختلال هاي مربوط به آنها ميباشد. بسياري از اين نوع خدمات به صورت آنلاين و 24 ساعته هستند. همچنين به روز رساني نرم افزاها نيز شامل اين نوع از پشتيباني ميشود.
خدمات فني
اين نوع از خدمات معمولا براي كالاهايي است كه نياز به تعمير يا تعويض قطعات دارند. استراتژي گارانتي كالا در مجموعه هاي مختلف متفاوت است. تعويض كالا، تعويض قطعات و تعمير كالا انواع مختلفي از اين خدمات پس از فروش است كه بسته به نوع كالا و قرارداد بسته شده ميان خريدار و فروشنده اجرا ميشود.
سنجش رضايت مشتري
در بسياري از مجموعه ها پس از گذشتن بازه هاي مشخصي از فروش خدمات و محصولات براي سنجيدن رضايت مشتريان و نحوه بكاربري از طرف مجموعه با آنها تماس گرفته ميشود تا در صورت وجود مشكل مورد را برطرف كنند. اين كار علاوه بر آنكه جزو اصول مشتري مداري محسوب ميشود تا حد زيادي در تداوم استفاده از محصول توسط مشتري، موثر است.
اهميت خدمات پس از فروش
ارائه سرويس خوب پس از فروش، كمك ميكند تا بنگاه هاي تجاري مشتريان وفادار و روابط بلند مدت خود با آنها را تثبيت كنند.
ارائه خدمات پس از فروش ميتواند به متقاعد كردن مصرف كنندگان براي اعتماد به شركت و خريد خدمات در وهله اول كمك كند.
يكي از مهمترين راه هاي افزايش فروش، بازاريابي دهان به دهان است؛ خدمات پس از فروش ميتواند براي برند شما تفاوت ايجاد كند و در نتيجه سبب تبليغ محصولتان از طريق مشتريان و مصرف كنندگان شود. در عصر رسانه هاي اجتماعي، خدمات پس از فروش ضعيف ميتواند به شهرت شركت ها آسيب برساند.
خدمات پس از فروش ميتوانند فرصتي براي فروش محصولات مرتبط نيز باشند.
منبع:فراپيامك